söndag 30 juni 2013

LITS - learning is the shit - som avslut på läsåret borde vara alla lärares rättighet!!

Två dagar i juni fick vi möjligheten att gå på något som heter Learning is the shit. Bara namnet i sig fick mig nyfiken! Häftigt tänkte jag och gick ut och kollade vad det innebar och blev eld och lågor för det program som de hade knåpat ihop! 

Föreläsningar, workshops, gemensamma aktiviteter, danspedagogik och rörelse, afrodans, framtiden, IT-utveckling, IKT, unconferens, skratt, tårar och ny input, fantastiska människor och nya kontakter knutna - EUFORIA! Jag gick på moln i flera dagar efteråt och när det blev sommarlov hade jag detta året förmågan att direkt släppa stressen och jobbet och istället var jag uppfylld av ny kraft och energi inför höstterminen och detta innan mitt sommarlov ens börjat på riktigt!

Alla föreläsningar och workshops hade ett gemensamt budskap - du måste börja hos dig själv, du måste själv vara trygg i dig själv för att klara att vara kreativ och framför allt för att våga. Våga prova nytt, våga göra annorlunda, våga se möjligheter och våga gå på det man tror på! 

Jag blir bättre och bättre på att våga göra som jag vill och som jag känner är rätt - jag märker att det är då det blir som bäst !

Att ha en workshop i en och en halv timme om Vem tillhör framtiden? och Hur skapar vi världens bästa skola? sätter sina spår i positiv bemärkelse! Gud så härligt att få ha sådana visioner och. Frågan är ju vad det är som gör att vi inte kan få tänka tvärt om. Att vi inte kan få tänka att om vi på riktigt satsar på värdegrunden så kommer kunskaperna att bli lättare att ta in. Att säga det är en sak men att praktisera en annan. Att inse att allt, eller mycket av, motståndet bottnar sig i rädsla gör att vi verkligen måste tänka om. Vårt allra första och viktigaste uppdrag är att få elever, föräldrar och arbetskamrater trygga - kanske dock i omvänd ordning? Om vi själva som pedagoger är trygga blir vi kreativa och öppna, då kan vi överföra tryggheten på föräldrarna (som ju är så viktiga att ha med sig). Vi kan med vår säkerhet få föräldrarna att känna trygghet inför förändringar inom skolan om vi själva är trygga. Är föräldrarna trygga kan vi med säkerhet säga att de kommer smitta sina barn! Sen är det inte lika svårt att arbeta för den totala tryggheten i skolan för barnen! Barnen får en annan typ av trygghet då där de känner stöd från alla håll och då blir även barnen trygga och vågar fortsätta vara kreativa och glada!

Ha ett fantastiskt sommarlov och jag är iallafall redan redo för ett nytt läsår - så akta er hur det blir efter ytterligare sex veckors ledighet!